جمال رحیمیان؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی
سیره نظری و عملی امام راحل و مقام معظم رهبری بر اصل حاکمیت قانون و قانونگرایی و اجرای آن در جمهوری اسلامی تاکید دارد
به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، رویداد «امتداد راه امام (ره)» صبح امروز، پنجشنبه ۵ خرداد، و به مناسبت سی و سومین سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی به همت مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و با همکاری پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و گاز، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره)، معاونت فرهنگی آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره) و اندیشکده اعتلا آغاز شد.
در ابتدا رضا فریدزاده؛ سرپرست سازمان دانشجویان ایران ضمن عرض تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) و تسلیت ارتحال امام بزرگوار و به امید قدم برداشتن در راه امام بیان کرد: مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی سازمان دانشجویان ایران در طول سه دهه فعالیت های ارزشمندی را برای دانشجویان ساماندهی و اجرا کرده است که از جمله این طرح ها طریق جاوید است.
وی در ادامه به تشریح رویداد پرداخت و چنین عنوان کرد: در این مرکز علاوه بر این اخیراً برنامه ای را در چند مرحله تدوین کرده اند با عنوان «امتداد راه امام» برای دانشجویان و دانشگاه های مختلف که طرح امروز افتتاحیه این رویداد فرهنگی محسوب می شود که شامل اردوهای فکری و فرهنگی است که با بازدید از بیت امام (ره)، حسینیه امام و نگارستان آغاز شد و پس از آن در ادامه برنامه سخنرانی اساتید، صاحب نظران و جلسه هم اندیشی و معرفت افزایی دانشجویان در قالب کارگاهی که تدوین شده را خواهیم داشت. مرحله بعد بررسی اندیشه های متعالی امام راحل و رهبری خواهد بود.
یکی دیگر از برنامه های سازمان دانشجویان ایران راه اندازی کانون های دانشجویی «امتداد راه امامین انقلاب» است که حداقل ۲۰ کانون دانشجویی با همین عنوان طی امسال در شعب سراسر کشور تاسیس خواهد شد. ما دست یاری به سوی شما و مراکز مرتبط دراز می کنیم که به همت، حمایت و مشارکت شما این مهم انشالله ادامه پیدا کرده و به توسعه کمی و کیفی منجر شود. انشاالله این نشست برای همه شرکت کنندگان مثمر ثمر واقع گردد.
در ادامه جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، در سخنانی با موضوع «قانون و قانونگرایی در سیره نظری و عملی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب» گفت: فلسفه وجودی حقوق در جامعه تنظیم روابط فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و بدون حقوق شیرازه جامعه از هم پاشیده میشود. از این منظر قانون و قانونگرایی یکی از شاخصههای مهم پیشرفت یا عقب ماندنی جوامع است. قانونگرایی فقه سیاسی و معارف دینی همان شرع و احکام اسلام است در حالی که نزد حقوقدانان متنی است که توسط مرجع صلاحیتدار تصویب شده و به مردم اعلام میشود. لذا میتوان گفت حاکمیت قانون یکی از اصول اساسی یک حکمرانی خوب و مطلوب و از اصلیترین شاخصهای یک حکومت و حاکمیت اسلامی است.
وی در ادامه افزود: درباره نگاه امام (ره) به مساله قانون و قانونگرایی میتوان گفت ایشان در سلسله جلسات حکومت اسلامی و ولایت فقیه نظریه تشکیل حکومت اسلامی برمبنای ولایت فقیه را مطرح میکنند و در این جلسات بحث مهمی را با نام شرایط حاکم اسلامی مطرح میکنند که حاکم اسلامی علاوه بر شرایط عمومی باید از دو شرط علم به قانون و عدالت برخوردار باشد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: در سیره عملی امام هم میتوان نمونههایی از قانونگرایی را مشاهده کرد. از مهر ۵۷ تا بهمن ۵۷ در نوفل لوشاتو با همفکری همراهان خود یک پیشنویس قانون اساسی را به عنوان گام اول تهیه کردند و امام در بدو ورود به ایران در بهشت زهرا به مردم قول دادند که مجلس موسسان تشکیل دهند که بنای جدیدی در نظام سیاسی با چارچوبهای حقوقی تنظیم کند.
وی اضافه کرد: نمونه سوم قانونگرایی امام، نکاتی در حکم ایشان به مهندس بازرگان در ۱۵ بهمن ۵۷ است مانند؛ اداره کشور براساس قانون، برگزاری همه پرسی تعیین نوع حکومت، برگزاری انتخابات خبرگان قانون اساسی برای تدوین قانون اساسی و فراهم کردن زمینه انتخابات تشکیل مجلس شورای اسلامی.
رحیمیان با بیان اینکه امام راحل در دوران رهبری بر مبنا و محور بودن قانون در عرصه حقوق عمومی و خصوصی تاکید داشتند، گفت: نمونه آن فرمان معروف ۸ مادهای است که نشان میدهد امام ضمن پایبندی به اصول حقوق عمومی، حقوق خصوصی را هم فراموش نکرده است.
وی افزود: نمونه دیگر ماجرای بنی صدر است که با وجود عملکرد خسارت بار، در حالی که امام (ره) میتوانست به راحتی حکم عزل وی را صادر کند اما از آنجا که او با رای مردم رییس جمهور شده بود امام صبر کردند تا خود مردم متوجه شوند و بعد مجلس وارد عمل شود و در نهایت پس از رای عدم کفایت مجلس، حکم عزل بنی صدر را صادر کردند. امام بی تردید به اصل حاکمیت قانون در حکمرانی و حکومت اسلامی اعتقاد راسخ داشتند و در عمل هم به آن پایبند بودند.
رحیمیان در ادامه گفت: درباره قانونگرایی در نگاه رهبر معظم انقلاب میتوان گفت ایشان به عنوان خلف صالح امام (ره) بر اصل پایبندی به قانون همیشه پای فشردهاند و سخنان مهمی در این رابطه دارند مانند اینکه از شاخصهای مهم دولت اسلامی قانونگرایی است یا اینکه هیچ چیزی بالاتر از قانون نیست یا در جای دیگری میفرمایند قانون در تمام امور کشور یک شاخص، یک محور و یک فصل الخطاب است. ایشان در بیان مهمی می فرمایند رهبری، رییس جمهور، وزرا و … همه در مقابل قانون تسلیم هستند و باید تسلیم باشند یا در جایی بیان میدارند بنده برخی قوانین مجلس را قبول ندارم اما وقتی قانون شد تابع هستم. از نظر رهبری، دیکتاتوری نقطه مقابل قانونگرایی است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در پایان سخنانش گفت: مقایسه سیره نظری و عملی امام راحل و مقام معظم رهبری بیانگر این است؛ از آنجا که منبع فکری، فقهی، استدلالی و اجتهادی هر دو مبتنی بر مبانی فقه و شرع و سیره عملی پیامبر و ائمه اطهار است و لذا هر دو رهبر و فقیه و حاکم اسلامی بر اصل حاکمیت قانون و قانونگرایی و اجرای آن در جمهوری اسلامی تاکید دارند.
در ادامه محمداسماعیل کفایتی، رییس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و گاز در سخنانی با موضوع «امام خمینی و تمدن نوین اسلامی» گفت: در بحث تمدن یک نگاه تکاملی و تعالی خواهانه وجود دارد و در این راستا باید حقیقت انقلاب و امام را شناخت تا به درستی نتیجه گیری کرد. در نگاه تمدنی امام باید به هر دو جنبه دنیا و آخرت توجه میشود و نه مثل مسیحیت که فقط به آخرت و معنویت توجه میشود و نه مانند یهودیت که دنیا و مادیات مرکز توجهات است. در واقع در این نگاه تمدنی، دنیا و آخرت در کنار هم دیده شده است.
وی در ادامه گفت: شکوفایی حداکثری هم زمانی اتفاق میافتد که روابط انسانها با خود، خدا و دیگران تنظیم شود و این کار مهمترین ویژگی یک تمدن است. ممتاز بودن امام هم به خاطر متصل بودن به منابع دینی است لذا باید نگاه تمدنی امام را برخاسته از نگاه و اندیشه دینی ایشان بررسی کرد. امام این نگاه را به متن آورد و آن را کاربردی و بهروز کرد. حرکت تمدنی امام را باید ذیل عمل صالح دید. عمل صالح براساس قرآن با صرف کار خوب تفاوت دارد و آن هم به خاطر عظمتش است که با گذشت زمان نه تنها کمرنگ نمیشود بلکه پررنگتر هم میشود و انقلاب اسلامی یک عمل صالح بود.
کفایتی با اشاره به اینکه در نگاه امام نظم بخشی به روابط انسانها به عنوان زیربنای شکل دهی تمدن، به شکل جامع دیده شده است، افزود: از این منظر، این تمدن واقعی است و تمدن غرب به رغم پیشرفتهای ظاهری، جاهلیت است و امام غرب را نابودکننده استعدادهای بشری میدانند.
وی مهمترین نکته دیگر در نگاه تمدنی امام را عدم سلطهگری و عدم سلطهپذیری دانست و توضیح داد: سلطهپذیری شراکت در سلطهگری است و برهمین اساس ایشان «نه شرقی نه غربی» را در کنار تشکیل حکومت اسلامی مطرح میکنند.
رییس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و گاز در پایان سخنانش گفت: اگر تمدن ایرانی اسلامی به خوبی تبیین شود نه تنها در داخل راهگشاست بلکه میتواند در عرصه منطقه و بینالمللی هم ممتاز باشد به شرط آنکه کسانی که واقعاً به امام اعتقاد دارند در این مسیر جهادگونه کار کنند و حقیقت امام و انقلاب را به دنیا معرفی کنند.
نظر شما :